چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | 2025-10-15
کپی تریدینگ
تبلیغات
کد خبر: 13955 |
تاریخ انتشار : ۲۴ شهریور ۱۴۰۴ - ۹:۲۷ | ارسال توسط :
9 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرنگار مهر، شیر خام دارای یارانه بوده و محصولات لبنی تولید شده از آن باید در بازار داخل و با قیمت مناسب توزیع شود. اما در حدود ۵ ماهه نخست سال، لبنیات در برخی مقاطع، روزانه و در بعضی مقاطع هم ماهانه بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یافت. بنا بر گفته تولیدکنندگان […]

به گزارش خبرنگار مهر، شیر خام دارای یارانه بوده و محصولات لبنی تولید شده از آن باید در بازار داخل و با قیمت مناسب توزیع شود. اما در حدود ۵ ماهه نخست سال، لبنیات در برخی مقاطع، روزانه و در بعضی مقاطع هم ماهانه بین ۵ تا ۱۵ درصد افزایش می‌یافت.

بنا بر گفته تولیدکنندگان این صنعت آنها مجوز افزایش ۳۰ درصدی را داشته و بیش از این عدد افزایش قیمت اعمال نکرده‌اند.

اما فعالان صنعت لبنیات بسیار زیرکانه این ۳۰ درصد را در چند نوبت افزایش دادند. به این ترتیب ۳۰ درصد نه از قیمت پایه ابتدا سال که در هر نوبت با قیمت جدید تغییر یافته، انجام شده است. در نتیجه این شیوه نرخ لبنیات به جایی رسید که بسیاری از خانواده‌ها فرآورده‌های لبنی را از سبد غذایی خود حذف یا به حداقل رسانده‌اند.

کاهش قدرت خرید خانواده‌های ایرانی و افت بازار تقاضا چند سالی است که این محصول یارانه دار را راهی بازارهای جهانی نه در قالب محصول نهایی با ارزش افزوده بالا که به شکل شیر خشک صنعتی کرده است.

بنا بر گزارش انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی صادرات لبنیات در تیر ۱۴۰۴ مجموعاً ۲۴۶ هزار و ۷۷۸ تن به ارزش ۴۰۸.۱ میلیون دلار بوده است.

این آمار نسبت به تیر ۱۴۰۳ که ۱۹۳ هزار و ۲۰ تن به ارزش ۲۹۹.۳ میلیون دلار بود ۲۸ درصد رشد در حجم و ۳۶ درصد رشد در ارزش صادرات داشته است.

عراق با ۱۳۴ هزار تن به ارزش ۱۵۸ میلیون دلار ۵۴ درصد از حجم صادرات، ۳۹ درصد از ارزش صادرات نخستین مقصد صادرات لبنیات ایران به شمار می‌رود.

پس از آن پاکستان با ۳۷ هزار و ۳۳۷ تن به ارزش ۴۹.۵ میلیون دلار در رتبه دوم و افغانستان با ۱۱ هزار تن در رتبه سوم بر حسب وزن صادرات و کشور روسیه با ۴۱.۸ میلیون دلار در رتبه سوم بر حسب ارزش صادرات قرار دارند.

بنا بر گزارش این انجمن، ۳ محصول نخست صادراتی در ۴ ماهه ابتدای سال ۱۴۰۴ بر حسب وزن به ترتیب شیر خشک صنعتی با ۶۹ هزار و ۱۸۸ تن و ۳۲ درصد از حجم صادرات، دوغ و کفیر با ۴۸ هزار و ۱۷۵ تن و ۲۰ درصد از حجم صادرات و نیز پنیر با ۳۹ هزار و ۴۵۷ تن و ۱۶ درصد از حجم صادرات بیشترین محصولات صادراتی صنعت لبنیات کشور به شمار می‌روند.

منبع خبر ( ) است و خبرخوان بورس تایمز در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13955 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09999600950  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرخوان بورس تایمز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرخوان بورس تایمز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!