چهارشنبه, ۲۳ مهر ۱۴۰۴ / بعد از ظهر / | 2025-10-15
کپی تریدینگ
تبلیغات
کد خبر: 13623 |
تاریخ انتشار : ۲۰ شهریور ۱۴۰۴ - ۱۳:۲۷ | ارسال توسط :
10 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری مفید اما مشروط توصیف کرد و گفت این اقدام در صورتی می‌تواند به نفع بازار باشد که همراه با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت جدی اجرا شود. وی افزود: اگر خودرو وارد بورس کالا شود، بخش زیادی […]

به گزارش خبرگزاری مهر، زهرا سعیدی، سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس، عرضه خودرو در بورس کالا را راهکاری مفید اما مشروط توصیف کرد و گفت این اقدام در صورتی می‌تواند به نفع بازار باشد که همراه با برنامه‌ریزی دقیق و نظارت جدی اجرا شود.

وی افزود: اگر خودرو وارد بورس کالا شود، بخش زیادی از سود ناشی از فروش به جای دلالان، نصیب تولیدکننده خواهد شد و مصرف‌کننده نیز با قیمت واقعی‌تری خرید می‌کند.

سعیدی هشدار داد که نبود عرضه کافی می‌تواند نتیجه معکوس داشته باشد: اگر تولید محدود باشد یا خودروهای وارداتی به‌موقع به بازار نرسند، رقابت در بورس می‌تواند قیمت‌ها را به‌طور غیرمنطقی بالا ببرد. بنابراین تعادل عرضه و تقاضا شرط حیاتی موفقیت این طرح است.

به گفته او، در شرایطی که تولیدکننده از محل فروش در بورس به سود واقعی برسد، توان افزایش تیراژ، ارتقای کیفیت و حتی سرمایه‌گذاری روی پلتفرم‌های جدید را پیدا می‌کند: وقتی سود اصلی به جیب خودروساز برود، انگیزه برای نوآوری و ارتقای محصول بالا می‌رود و در نهایت مردم هم از آن منتفع خواهند شد.

این نماینده همچنین یادآور شد: خودرو طبق قانون، همچنان شورای رقابت مرجع قیمت‌گذاری محسوب می‌شود. عرضه در بورس می‌تواند مقدمه‌ای برای گذار از این شیوه دستوری باشد، اما به معنای حذف کامل آن در کوتاه‌مدت نیست.

سعیدی با اشاره به اختلاف نظر میان اعضای کمیسیون صنایع افزود: دیدگاه‌ها یکسان نیست و برخی همکارانم با این مدل مخالف‌اند، اما من معتقدم اگر الزامات در نظر گرفته شود، بورس کالا می‌تواند به اصلاح بازار خودرو کمک کند.

بر اساس تجربه‌های اخیر، سیاست قیمت‌گذاری دستوری نه‌تنها مانع گرانی نشده، بلکه باعث شکل‌گیری بازار سیاه و انتقال سود کلان به دلالان شده است.

از نگاه کارشناسان، بورس کالا به‌عنوان یک بستر رقابتی می‌تواند این چرخه معیوب را بشکند، مشروط بر اینکه همراه با افزایش تولید، ورود منطقی خودروهای وارداتی و نظارت دقیق باشد.

در نهایت، ورود خودرو به بورس کالا می‌تواند به فرصتی برای اعتمادسازی میان مردم و صنعت خودرو تبدیل شود؛ فرصتی که اگر با تدبیر مدیریت شود، منافع هم تولیدکننده را تضمین می‌کند و هم خریدار نهایی را از سردرگمی و زیان نجات می‌دهد.

منبع خبر ( ) است و خبرخوان بورس تایمز در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13623 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09999600950  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرخوان بورس تایمز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرخوان بورس تایمز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!