سه شنبه, ۱۸ شهریور ۱۴۰۴ / قبل از ظهر / | 2025-09-09
کپی تریدینگ
تبلیغات
کد خبر: 13424 |
تاریخ انتشار : ۱۷ شهریور ۱۴۰۴ - ۲۱:۲۷ | ارسال توسط :
0 بازدید
۰
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی گفت: تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند. مهم‌ترین اشکال این سازوکار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکت‌هایی است که امکان حضور مستمر در فرآیند خرید دارند. در نتیجه، به جای […]

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صمت، مهرداد خسروی گفت: تجربه چند سال اخیر نشان می‌دهد عرضه خودرو در بورس کالا نتوانسته اهداف مورد نظر را محقق کند. مهم‌ترین اشکال این سازوکار، ایجاد نوعی رانت جدید برای افراد و شرکت‌هایی است که امکان حضور مستمر در فرآیند خرید دارند. در نتیجه، به جای اینکه خودرو با قیمت واقعی و عادلانه به دست مصرف‌کننده نهایی برسد، باز هم واسطه‌ها سود اصلی را می‌برند.

مدیرکل دفتر خودرو وزارت صمت با اشاره به آثار منفی این روند در بازار خودرو تصریح کرد: به دلیل محدودیت عرضه و تقاضای بالا، رقابت در بورس موجب رشد قیمت‌ها می‌شود و خودرو عملاً گران‌تر از نرخ کارخانه به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد. علاوه بر این، بخش زیادی از مردم به دلیل نداشتن دانش یا امکانات لازم برای حضور در بورس از این فرآیند حذف می‌شوند و در نهایت مجبورند خودرو را از بازار آزاد با قیمت بالاتر تهیه کنند. از سوی دیگر، اختیار خرید عمده در دست شرکت‌های سرمایه‌ای که به راحتی وارد بورس می‌شوند قرارمیگیرد.

خسروی همچنین با اشاره به رویکرد تنظیم‌گرانه شورای رقابت به عنوان متولی تعیین قیمت و شبکه توزیع خودرو افزود: با توجه به دستورالعمل شورای رقابت و استعلام انجام شده، عرضه خودرو در بورس کالا مورد تأیید این شورا نیست؛ بنابراین ادامه این روش می‌تواند مغایر با مقررات نظارتی باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در عرضه خودرو در بورس کالا، سازوکارهای مربوط به توزیع منصفانه که در دستورالعمل شورای رقابت مورد اشاره قرار گرفته، همچون عرضه خودرو به متقاضیان طرح حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و نیز خودروهای فرسوده که تکلیف قانونی است، مورد توجه قرار نگرفته و سازوکار اجرایی آن پیش‌بینی نشده است. از طرف دیگر، محدودیت‌هایی مانند شرط سن قانونی و نداشتن پلاک فعال نیز در فرآیند اجرایی فروش خودرو در بورس کالا دیده نشده است. لذا بهتر بود سازمان بورس پیش از پذیرش خودرو در بورس کالا، ضمن بررسی دقیق دستورالعمل و الزامات قانونی، سازوکارهای مندرج در آن را لحاظ می‌کرد.

منبع خبر ( ) است و خبرخوان بورس تایمز در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 13424 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09999600950  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه خبرخوان بورس تایمز مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
تبلیغات
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرخوان بورس تایمز در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • ارسال دیدگاه برای این مطلب مقدور نمی باشد!