به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز از سنگاپور، به گفته معاملهگران، کاهش تقاضا از سوی پالایشگاههای مدیترانه برای بارگیری نفت خام مخلوط سیپیسی در نیمه دوم ماه اوت، تخفیف این نوع را نسبت به ماه پیش از آن حدود یک دلار برای هر بشکه افزایش داده و فرصت سودبری از تفاوت قیمت بازارها (آربیتراژ) را برای معاملهگران فراهم کرده است.
منابع اعلام کردند که قیمت نفت خام مخلوط سیپیسی برای تحویل به شمال آسیا حدود ۳ دلار و ۵۰ سنت تا اندکی کمتر از ۴ دلار برای هر بشکه بالاتر از قیمتهای شاخص د, بی در ماه سپتامبر است؛ رقمی که پایینتر از قیمت نفت خام نوع موربان ابوظبی با حدود ۴ دلار و ۷۰ سنت برای هر بشکه نسبت به قیمتهای د,بی بر اساس هزینه و حمل و نقل (C&F) است.
نفت خام موربان که بیشتر به بازارهای آسیایی صادر میشود، با کاهش حجم صادرات مواجه شده، زیرا شرکت ملی نفت ابوظبی منابع این گرید را به پالایشگاه داخلی خود منتقل کرده است.
منابع اعلام کردند که شرکت یونیپک، بازوی تجاری شرکت سینوپک، بزرگترین پالایشگر آسیا، به همراه دو پالایشگاه برتر کره جنوبی، یعنی شرکت SK انرژی و شرکت GS انرژی، همچنین شرکت ریلاینس اینداستریز هند، هرکدام حداقل یک میلیون بشکه نفت خام مخلوط سیپیسی خریداری کردهاند.
در همین حال کاهش اختلاف قیمت نفت خام شاخص برنت با شاخص خاورمیانه دوبی، گریدهای نفتی حوزه آتلانتیک را برای خریداران آسیایی مقرونبهصرفهتر کرده است.
بر اساس دادههای گروه مالی بورس اوراق بهادار لندن (LSEG)، قیمت معاملات آتی برنت – دوبی برای سوآپ در پایان معاملات روز پنجشنبه به زیر یک دلار و ۶۰ سنت برای هر بشکه کاهش یافته است؛ سطحی که از ماه مه تاکنون مشاهده نشده بود.
جون گو، تحلیلگر ارشد شرکت «اسپارتا کامودیتیز»، اعلام کرد افزایش نرخ حملونقل برای نفتکشهای بسیار بزرگ در مسیر خاورمیانه به چین، هزینههای نفت خام خلیج فارس را در مقایسه با عرضههای آربیتراژ از سوی قزاقستان، آمریکا و برزیل افزایش داده است.
وی افزود: ما پیشبینی میکنیم که اصلاح بیشتر بازار نقدی خلیج فارس برای جلوگیری از رقابت نفت خامهای آربیتراژی ضروری باشد.
در همین حال معاملهگران به دنبال فرصتهایی برای ارسال نفت خام دابلیوتیآی آمریکا به آسیا هستند؛ اقدامی که پس از کاهش پریمیومهای نفت خام دابلیوتیآی در هیوستون به پایینترین سطح خود در بیش از دو هفته گذشته شدت گرفته است.